ヴォータン

ヴォータン

ヴォータン
ROBERT JULIANO-2020年10月22日木曜日-読了まで5分
1936年、ユングは12ページに及ぶ短いエッセイ『ヴォータン』を書きました。この頃は、ドイツの未来がどのように展開されていくのか、まだはっきりしていない時期でした。ユングは、ドイツの多くの人々が「ヴォータン」と呼ばれる元型に取り付かれていると感じていました。さて、「ヴォータン」という名前は、ゲルマンの神の形をした元型の擬人化と、元型そのものの擬人化の両方を指すために使われていました。いくつかの理由から、この時期のヴォータンを考察することは、『赤の書』に関しても、世界の心理状態に関しても、私には重要なことのように思えます。私は、この投稿の最後に2つの基本的な疑問を投げかけたいと思います。まず、ウータンについて少し。
象徴的なイメージとしてのヴォータン
ユングはヴォータンの資質について、ヴォータンは嵐と狂乱を司る古代の神であり、落ち着きのない放浪者であり、動揺を引き起こして争いをかき乱し、情熱と戦いの欲望を解き放つ者であり、魔法の働き者であると論じています。ヴォータンはまた、嵐の神と秘密の知識の神という二面性を持っています。ヴォータンの元型のイメージは、ヴォータンの元型を擬人化したものである。
ヲータンの元型
私たちは、ウータンの元型を次のような性質を持つパターンとして見ることができます-それは、その道にあるすべてのものを捉え、それはしっかりと根付いていないすべてのものを覆す。この元型は、"長い間の緊張や停止の後、長い間の蓄積の後、水が解けていくように "活動的になると言えるかもしれません。象徴的なイメージであるウータンだけがウータン・元型の唯一の可能な擬人化ではない。他の可能性としては、ディオニュソス、ローマの神マーキュリー、ヘルメス(ユングはヘルメスのサイコポンポスがヴォータンの正当な擬人化であると考えていました)、バラモン教の女神カリなどがあります。
ヲータンの元型の活性化
ユングはヴォータンの元型はドイツで活性化されたものであるとしていますが、この元型はいつでもどこでも、どんな文化でも活性化される可能性があることを理解しておく必要があります。ニーチェの『ツァラトゥストラ』に関するユングのセミナーでは、参加者の一人が「ヴォータンはドイツだけのものではない」と述べたことに対して、「いや、ヴォータンは国際的な現象であり、彼は決してキリスト教徒ではないが、世界中に存在する」と答えています。
時代の精神の表現としてのヲータン
リベル・ノヴス』では、ユングは "時の精神 "と "深層の精神 "という二つの力に直面しています。ランス・オーエンズ博士は、アルフレッド・リビ博士の『根源を求めて』の序文の中で、この二つの力について次のように書いています。C.G.ユングとグノーシスの伝統』の前書きで、ランス・オーエンス博士はこれら二つの力について次のように書いています-「"時の精神 "は紛れもなくデミウルジとして現れ、グノーシスのデミウルジの典型的な方法で、彼の前には他の力は存在しないと宣言する。深淵の霊」は、デミウルジの主張する主権に反論し、ユングに自分の捏造を超えたものを見るように懇願する。ソヌ・シャムダサニ博士は『Liber Novus』の紹介文の中で、これらの力を次のように特徴づけています。"時代の精神 "は "使用と価値 "を特徴とし、"深層の精神 "は "魂のもの "につながると。
私は、ニーチェの『ザラトゥストラ』のセミナーでユングが行った、この「時の精神」の想像力を用いたヴォータンの記述がとても重要だと感じました。
彼はオシリスのように片目だけを持っていて、もう片方の目は冥界に捧げられていることを覚えているでしょう。したがって、彼は、無意識が川のように本当に前景に現れ、私たちがそちら側にも適応できるように、片目をそちら側に向けるように強制されている現代の世界のための非常に適切なシンボルである。このように、彼のすべての資質のために、ヴォータンは、気の遠くなるような程度にその時代の精神を表現し、その知恵や知識は本当に野生的であり、それは自然の知恵である。ヴォータンは文明人の神ではなく、自然の条件なのである。
疑問に思ったこと
前述したように、ヲータンの元型は掴んで倒すパターンを表しており、長い立ち回りの後に発動します。他の元型と同様に、この元型にも明るい面と暗い面があります。明るい面は秘密の知識に満ちていることであり、暗い面は破壊することである。また、他の元型と同様に、それを表現したり擬人化したりする方法は無限にあります。このように、他の文化では、異なる時期に異なる方法で擬人化されているかもしれません。この時点で、ヴォータンの元型についていくつかの質問をするのは理にかなっているが、それはいくつかの研究を必要とするだろう。私が興味を持った二つの質問は以下の通りである。
1. 『赤の書』の中にヴォータンの元型の存在を見出すことができるのか?ニーチェがディオニュソスと間違えたヴォータンと多くの経験をしていることに注目すべきであり、『こうして語ったザラトゥストラ』の中のザラトゥストラの姿がヴォータンと同一であるというのはユングの主張である。そして、ソヌ・シャムダサニが『黒の書』の序文で書いているように、ユングもまた、ウォータンを体験したことがある。
2. ヲータンの元型が世界のどこかで発動している証拠を見つけることができるのだろうか?

参考文献
A. ユング著『リベル・ノヴス
B. ニーチェの『ザラトゥストラ』。ユングが1934年から1939年に行ったセミナーのメモ
C. ルーツの検索。C. G. ユングとグノーシスの伝統 アルフレッド・リビ著
D. "ビジョナリーサイエンスに向けて ユングの変容に関するノート」ソヌ・シャムダサニ著『黒い本』第一巻

現在と未来  
カール・グスタフ ユング (著)
https://www.amazon.co.jp/%E7%8F%BE%E5%9C%A8%E3%81%A8%E6%9C%AA%E6%9D%A5%E2%80%95%E3%83%A6%E3%83%B3%E3%82%B0%E3%81%AE%E6%96%87%E6%98%8E%E8%AB%96-%E5%B9%B3%E5%87%A1%E7%A4%BE%E3%83%A9%E3%82%A4%E3%83%96%E3%83%A9%E3%83%AA%E3%83%BC-%E3%82%AB%E3%83%BC%E3%83%AB%E3%83%BB%E3%82%B0%E3%82%B9%E3%82%BF%E3%83%95-%E3%83%A6%E3%83%B3%E3%82%B0/dp/4582761712
人の奥に潜む野獣性、狂気性を題材に、最後まで書ききってある本。

キリスト教143~ユングはナチスをどう見たか
https://blog.goo.ne.jp/khosogoo_2005/e/23a1331aa8d75beb788d871802785689
オーディン
https://ja.wikipedia.org/wiki/%E3%82%AA%E3%83%BC%E3%83%87%E3%82%A3%E3%83%B3

Wotan
ROBERT JULIANO·2020年10月22日木曜日·読了まで5分
In 1936, Jung wrote a short 12-page essay about the possibilities for Germany entitled Wotan (in CW 10). This was a time when it was still unclear how Germany’s future would unfold. Jung felt that much of the population in Germany were seized by an archetype which he called “Wotan.” Now, the name “Wotan” was used to both designate a personification of the archetype in the form of the Germanic god and the archetype itself. For a number of reasons, consideration of Wotan at this time seems to me to be an important one, both with respect to the Red Book and with respect to the psychological state of the world. I have two fundamental questions in mind that I will pose at the end of this post. First, a few things about Wotan:
Wotan as Archetypal Image
The qualities of Wotan Jung discusses are that Wotan is an ancient god of storm and frenzy, is a restless wanderer who creates unrest and stirs up strife, an unleasher of passions and the lust of battle, and a worker of magic. Wotan also has a dual nature – god of storm and god of secret knowledge. The archetypal image of Wotan is a personification of the Wotan archetype.
The Wotan Archetype
We can look at the archetype of Wotan as a pattern with the following qualities – it seizes everything in its path and it overthrows everything that is not firmly rooted. One might say that the archetype becomes active after “a long tension or standstill, like waters that break loose after long accumulation.” The archetypal image Wotan is not the only possible personification of the Wotan archetype. Others possibilities include Dionysos, the Roman god Mercury, Hermes (Jung held that Hermes psychopompos was a legitimate personification of Wotan), and the Brahmanic Goddess Kali.
Wotan Archetype Activation
It is absolutely critical to understand that while Jung held that the Wotan archetype was activated in the German psyche, this archetype can be activated anywhere by any culture at any time. In Jung’s seminar on Nietzsche’s Zarathustra, Jung responds to a statement from one of its participants that “Wotan is *not* only in Germany” (emphasis mine) by saying “No, Wotan is an international phenomenon, and he is by no means Christian, but is all over the world.”
Wotan as Expression of Spirit of the Time
In Liber Novus, Jung is confronted by two powers: the “spirit of the time” and the “spirit of the depths.” Dr. Lance Owens, in his forward to Dr. Alfred Ribi’s The Search for Roots: C. G. Jung and the Tradition of Gnosis, wrote the following about these two powers – “The “spirit of the time” unmistakably manifests as a demiurge, declaring—in a fashion typical of the Gnostic demiurge—that there is no other power before him. The “spirit of the depths” rebuffs the demiurge’s claimed sovereignty, and entreats Jung to look beyond his fabrications.” Dr. Sonu Shamdasani, in his introduction to Liber Novus, characterizes these powers as follows: the “spirit of the time” was characterized by “use and value, whereas the “spirit of the depths” led to the “things of the soul.”
I found that Jung's description of Wotan which uses this imagining of “spirit of the time” given in his seminar on Nietzsche’s Zarathustra to be very important:
And you remember he has, like Osiris, only one eye; the other eye is sacrificed to the underworld. Therefore, he is an exceedingly apt symbol for our modern world in which the unconscious really comes to the foreground like a river, and forces us to turn one eye inward upon it, in order that we may be adapted to that side also; we feel now that the greatest enemy is threatening us, not from without but from within. So on account of all his qualities, Wotan expresses the spirit of the time to an extent which is uncanny, and that wisdom or knowledge is really wild-it is nature’s wisdom. Wotan is not the God of civilized beings but a condition of nature.
Questions
As mentioned earlier, the Wotan archetype stands for a pattern which seizes and overthrows and is activated after a long standstill. As with any archetype, this one has its light side and dark side. The light side is that it is full of secret knowledge, the dark is that it destroys. Also, as with any archetype, there are infinite ways in which it can be expressed and personified. Thus, it may be personified in other cultures at other times differently. At this point, it makes sense to ask a couple of questions about the Wotan archetype that will require some research. The two questions of interest to me are:
1. Can we detect the presence of the Wotan archetype in the Red Book? It should be noted that Nietzsche had plenty of experiences with Wotan, who he mistook for Dionysos, and it is Jung’s contention that the figure of Zarathustra in his Thus Spake Zarathustra is identical to Wotan. And, as Sonu Shamdasani wrote in his introduction to the Black Books, Jung also had a number of experiences of Wotan.

2. Can we find evidence that the Wotan archetype has been activated anywhere in the world?
References
A. Liber Novus by C. G. Jung
B. Nietzsche’s Zarathustra: Notes of the Seminar Given in 1934-1939 by C. G. Jung
C. The Search for Roots: C. G. Jung and the Tradition of Gnosis by Alfred Ribi
D. “Toward a Visionary Science: Jung’s Notebooks on Transformation” in The Black Books, Volume I, by Sonu Shamdasani

ユングの「影」をめぐって:歴史の天使
いや、悪魔は追放されたわけではない。それはまだ先にある困難な課題である。歴史の天使がドイツ軍を見捨てた今、悪魔は新たな犠牲者を求めるだろう。そして、それは難しいことではない。自分の影を失ったすべての人間、独善に陥ったすべての国家が彼らの餌食となる......。戦勝国にもドイツ人とまったく同じ集団化への致命的な傾向があり、同じように突然悪魔の力の犠牲になる可能性があることを忘れてはならない。

"ドイツ人の戦後の精神的問題"(1945年)
*I945年執筆。

Jung on the Shadow: The angel of history
No, the demons are not banished; that is a difficult task that still lies ahead. Now that the angel of history has abandoned the Germans,* the demons will seek a new victim. And that won’t be difficult. Every man who loses his shadow, every nation that falls into self-righteousness, is their prey…. We should not forget that exactly the same fatal tendency to collectivization is present in the victorious nations as in the Germans, that they can just as suddenly become a victim of the demonic powers.

“The Postwar Psychic Problems of the Germans” (1945)
*Written I945.
http://jungcurrents.com/jung-shadow-angel-history


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